De meerwaarde van elektrisch delen

 

Door onze experts van werkgroep vergroening

Mijn auto, mijn vrijheid? Dat idee wordt elk jaar minder waar door de steeds hogere kost van de verzekering en de belasting, een brandstofkost in opgaande lijn en steeds meer het besef dat je hier niemand een plezier mee doet. Een ander idee van vrijheid: een fiets, een railpass en af en toe een auto ontlenen.

Wat kost elektrisch delen (in Gent)?

Als Gentse autodeler kan je niet enkel reguliere wagens delen, maar krijg je ook de kans aan een lagere prijs een elektrische wagen te kopen dankzij de autodeelpremie van 4.500 euro. Naast aankoopprijs vermijd je dankzij e-autorijden ook de autobelasting en hoge brandstofkosten. Liever geen maandelijkse batterijhuur, dan kan je kiezen voor modellen die bovendien snelladen zodat je met gewone tussenstops ook die langere reizen kan maken.

Gemakkelijk in onderhoud

Qua kosten komt aan een elektrische auto geen (motor)olie of onderhoud te pas op een occasionele set nieuwe banden en ruitenwisservloeistof na. Gebruik je de batterij als een goede huisvader, dan haalt ze tegenwoordig ruim duizend maal het bereik van een volle batterij. Een elektrische auto haalt tegenwoordig vaak honderdduizenden kilometers zonder mankementen, wat je niet altijd kan zeggen van je modale brandstofwagen. Die laatste verliest bovendien 85% restwarmte op z’n brandstof, terwijl elektrische auto’s nog eens energie recupereren bij het vertragen, waardoor ook nog de remmen minder verslijt. ‘One pedal driving’ vergroot je controle over het voertuig. Naar veiligheid toe reageert een elektromotor bovendien sneller bij verlies van grip op de weg. Statistisch gezien is een ongeval hierdoor minder waarschijnlijk en de minder explosieve batterij-aandrijving verstevigt je koetswerk als het toch zover komt.

Een duurzame auto, hoezo?

Daarnaast hebben elektrische wagens het grote voordeel over te kunnen schakelen op wind- en zonne-energie, die al sinds enkele jaren de goedkopere bron van energie zijn. Verder schaalvoordeel zal dit alleen nog versterken, met dank aan al wie in het verleden, vandaag en morgen bewuste energiekeuzes maakte. Brandstofwagens kunnen simpelweg niet overschakelen op een hernieuwbare energiebron. Energie-opslag is bovendien perfect mogelijk en helemaal niet nieuw, denk maar aan de waterkrachtcentrales van stuwmeren. Moderne grootschalige batterijen worden ook steeds goedkoper en verspillen minder energie door hun betere reactietijd. Een enorme diversiteit aan onderzoeken vindt op vandaag verbeteringen aan alle batterijonderdelen, zowel qua capaciteit als levensduur, met betere grondstofkeuzes. Afgedankte batterijen dienen intussen verder als energie-opslag. Wie weet verdient je elektrische wagen zich weldra terug door bij te dragen aan de energiebevoorrading op piekmomenten of op z’n minst door slim op te laden op dalmomenten.

De aandacht gaat naar gebruiksgemak, de betere rijervaring en de voordelen voor gezondheid en milieu. Het opladen doe je meestal niet op de snelweg, maar op je bestemming, waardoor je er gemiddeld minder tijd in steekt. Naar de toekomst toe is de infrastructuur op ons elektriciteitsnet vrij makkelijk uit te breiden.

Zin om te delen?

Intussen heb je tot eind 2021 heel wat voordelen bij de aankoop van een aangenamer elektrisch voertuig. Gentse eigenaars van elektrische wagens die hem vervolgens ook delen, halen zelfs zonder premies hun voordeel over voldoende kilometers. Of misschien woon je net buiten Gent en valt je gebruik te rijmen met een Gentenaar die samen met jou de aankoop wil doen. Autodelers steunen elkaar ook met het tijdelijke beheer van je wagen zodat je nauwelijks nadeel hebt om eens een andere auto te lenen als dat je praktischer uitkomt.

Contacteer dus vooral elektrischrijden@degage.be voor alle praktische vragen en twijfels en steun de evolutie naar een duurzamere toekomst.