Zet Dégage in de kijker, samen met je gemeentebestuur

Stad Poperinge lanceerde aan het begin van dit jaar een video over haar lokale Dégage-werking. Het filmpje kwam er op aanraden van Sofie, een enthousiast Dégage-lid uit de regio. In de video zien we een lokale toneelactrice en haar vriend die Sofies auto ontlenen. Kort en krachtig maakte de video Dégage meteen bekend bij een breder publiek.

Je gemeente overtuigen om Dégage in de kijker te zetten gebeurt natuurlijk niet van de ene dag op de andere, maar het levert in ieder geval leuke beelden op. Maar hoe stimuleer je dan je gemeente om Dégage bekend te maken? We geven graag enkele tips mee aan de hand van Sofies verhaal.

  • Leg contacten met je bestuur

    Sofie had al van bij de opstart van Dégage contact met de mobiliteitsdienst van de stad. Zij stellen sindsdien een locatie ter beschikking voor de Dégage-infosessies. Sofie nam daarna zelf ook het initiatief om samen met de stad te brainstormen over hoe Dégage verder bekend kon worden gemaakt in de stad. Sofie: “Na die eerste infosessie was het natuurlijk belangrijk om Dégage bekend en levend te houden in Poperinge. Dat kon ik zelf ook wel, maar het leek me belangrijk dat de stad hier ook een rol in zou spelen. En waarom zouden ze Dégage niet mee willen promoten? Het is zo’n mooi initiatief!”

  • Neem initatief

    “De stad is vaak met verschillende projecten tegelijk bezig, waardoor ze niet altijd voor alles evenveel tijd hebben. Ik moest Dégage dus zelf op de agenda brengen.” Na wat heen-en weer gemail, enkele telefoontjes en een gesprek met schepen en duurzaamheidsambtenaar was stad Poperinge bereid om enkele voorstellen intern te bespreken. De stad stelde een video marketing bedrijf (Trigr Media) aan en het filmpje zou er komen. Geen schrik hebben om te vragen, is dus de boodschap.

  • Kom zelf met een goed idee

    Heb je zelf al een goed idee over hoe je Dégage kan promoten? Lanceer dat bij het lokaal bestuur. Met een concreet idee krijg je het lokaal bestuur vaak al enthousiast. Sofie lanceerde het idee van de video, omdat ze er recent zelf één had gemaakt voor een ander project. “Poperinge financierde en bleef op een afstand opvolgen.” Voor het concrete werk, stemde Trigr Media rechtstreeks af met Sofie voor de voorbereiding, het filmen zelf, alsook voor feedback en verdere aanpassingen.  Als lid van Dégage was Sofie namelijk de perfect persoon om de maker van de video de juiste informatie te bezorgen.

  • Zet in op video en beeld

    Mensen kijken nu eenmaal liever naar beelden dan dat ze aan het lezen slaan. Ook Poperinge koos voor een video omdat dit dé manier is om zoveel mogelijk mensen te bereiken en Dégage te laten ontdekken. Pas in tweede instantie is uitgebreidere informatie via brochures of een website interessant.

    “Het voornaamste doel was vooral dit: Dégage bekend maken in Poperinge,” zegt Sofie. “Er moest niet veel informatie in het filmpje zitten, we wilden mensen vooral aanzetten om het te bekijken in de hoop dat de naam Dégage blijft hangen en dat geïnteresseerden voldoende aangesproken waren om verder informatie op te zoeken.”

  • Smeed het ijzer wanneer het heet is

    Een video werkt goed, maar het creëert pas echt impact als je er ook andere zaken aan koppelt. Lanceer verschillende zaken tegelijkertijd om Dégage te promoten: een video, reclamepanelen, infosessies, artikels, blogs, …. Door verschillende kanalen tegelijkertijd te gebruiken voor één boodschap, blijft die langer hangen bij de inwoners.

    “De video is goed gemaakt, maar nu zou er eigenlijk meer mee moeten gebeuren. Het is niet interessant om een filmpje te maken en dan meteen te stoppen met promoten. Nu het filmpje gelanceerd is, zou het interessant zijn als de stad meteen ook werk maakt van andere vormen van promotie (infosessies, reclamepanelen, …). Dan zouden we een groter verschil kunnen maken,” zegt Sofie.

  • Vier je resultaten

    “Het filmpje is intussen veel bekeken en dat was ook het doel. We willen Dégage vooral bekend maken bij een groter publiek. Om mensen echt te overtuigen om te starten met delen, is er waarschijnlijk nog net dat tikkeltje meer nodig.” Het directe effect van de video valt inderdaad niet zo. “Het is niet zo dat de inschrijvingscijfers na de lancering vervijfvoudigden, maar het filmpje creëerde wel een wijdere bekendheid in de streek,” merkt Sofie op. “Iemand van Ieper die de video gezien had, nam deel aan een van onze infosessies en is ondertussen zelf op de kar gesprongen om Dégage in Ieper op te starten. Dat was zonder de video waarschijnlijk niet gebeurd.”

    Kortom: elk initiatief heeft een impact, hoe groot of klein die ook mag zijn. En we kunnen niet anders dan trots zijn op een filmpje dat Dégage zo leuk in beeld bracht.

Zin om zelf aan de slag te gaan?

Wil jij ook graag je lokaal bestuur betrekken in het Dégage-verhaal? Je stad of gemeente kan Dégage ondersteunen door promotie, zoals in het verhaal van Sofie. Daarnaast zijn er nog andere mogelijkheden: parkeerkaarten voor deelauto’s, terugbetaling van het instapgeld, een zaaltje voor je infosessie, en zoveel meer. Spoor hen aan om autodelen samen met jou tot een succes te maken. De stad wint immers heel wat ruimte en centen door autodelen te promoten.

Wil je graag wat tips of ondersteunend materiaal? Contacteer ons gerust via gemeenten@degage.be.