Maak kennis met Dégage in Halle

Dégage startte als een particuliere autodeelorganisatie in Gent, maar intussen hebben heel wat andere steden en gemeenten ook een Dégage-afdeling. Erik startte in 2017 in Halle, als eerste buiten (groot-)Gent.

Jullie zijn twee jaar geleden opgestart. Kan je wat over die geschiedenis vertellen?

In de winter van 2016 probeerde ik van een “autoverslaving” af te geraken. Ik zat vaak in de auto, het was een reflex om de auto nemen wanneer ik mij moest verplaatsen. Ergens wist ik dat dat niet helemaal goed was.

Om mijzelf meer richting duurzame mobiliteit te duwen kocht ik een elektrische bakfiets. Zo kreeg mijn auto steeds meer een bijrol in mijn leven. Hem wegdoen was nog net iets te moeilijk, dus besloot ik hem te delen via een autodeelsysteem. Via Autodelen.net kwam ik in contact met Dégage. Samen met twee andere koppels uit een ander autodeelsysteem startte ik in november 2017 met Dégage: zij als ontlener, ik als eigenaar.

Ben jij nog steeds degene die het voortouw neemt in Halle?

Aanvankelijk organiseerde ik samen met Gerbrand [Gents Dégage-lid, nvdr] de infosessies in Halle. Nu doe ik die alleen. Ik vind dat nog steeds heel plezant, zo’n één keer per maand mijn living openstellen. De promotie van Dégage in Halle (infosessies geven, communicatie, …) doe ik grotendeels zelf. Om ideeën uit te wisselen en infostandjes te bemannen krijg ik soms steun van andere Dégage-leden. Ik hoop in de toekomst nog meer andere Hallenaren te engageren om hier mee in te stappen. Wanneer we verder groeien, zouden we bijvoorbeeld aparte infosessies voor ontleners en eigenaars kunnen organiseren. Momenteel wordt alle informatie (voor eigenaars, ontleners en fietsdelen) in één infosessie gegoten.

Met hoeveel leden zijn jullie momenteel?

We tellen 43 leden en 10 auto’s. De laatste auto is er maar recent bijgekomen. We zouden dit in Halle graag vieren, in combinatie met ons tweejarig bestaan. Hoe we dit concreet gaan doen, moeten we nog eens bekijken. Het zou leuk zijn als we het aangename ook aan het nuttige kunnen koppelen. Wanneer we samen komen kunnen we meteen feedback van de gebruikers vragen en voelen wie er interesse heeft om mee een toffe vrijwilligersrol op te nemen. Het zou leuk zijn als we autodelen nog bekender kunnen maken in Halle.

 Copyright: het Nieuwsblad

Copyright: het Nieuwsblad

Hoe staat het met autodelen in Halle? Hoe is jullie relatie met de stad?

Halle staat positief tegenover autodelen, maar ze zijn passief positief. Dégage werd dit jaar ook als Duurzame Held verkozen in Halle, dus het is wel fijn om zo in de kijker geplaatst te worden. De stad wil wel investeren in deelmobiliteit, dus ik probeer een actievere betrokkenheid bij hen los te weken. Ze zouden bijvoorbeeld inschrijvingsgeld kunnen terugbetalen of parkeergelegenheid voor Dégage-leden kunnen voorzien, maar vooral communicatie is essentieel. Moest de stad Dégage bekendmaken via de website of het infoblaadje, zou ik al heel blij zijn.

Inwoners van Halle kennen Dégage nog niet zo goed. We werken momenteel met een Facebookgroep en via mond-aan-mondreclame leren mensen ons kennen, maar dat gaat natuurlijk iets trager. Het is wel echt een toffe bende om deel van uit te maken. Via Dégage heb ik heel wat buren leren kennen, waaronder mijn vriendin.

Dégage is inderdaad geprezen als Duurzame Held, onlangs ook als duurzaam deelplatform. Is het een meerwaarde om lid te zijn van een organisatie die inzet op duurzaamheid?

Dégage is echt een totaalpakket. Het duurzame is er onderdeel van, maar ook het solidaire en het financiële aspect zijn belangrijk. De organisatie helpt mensen echt om afscheid te nemen van hun wagen en te kijken naar andere manieren om zich te verplaatsen. Dit gaat geleidelijk aan natuurlijk. Aanvankelijk durfde ik mijn auto maar voor één dag te ontlenen. Nu is het helemaal geen probleem meer wanneer mensen mijn auto voor een week willen lenen. Ik heb echt andere vervoersmiddelen herontdekt en reis nu zelfs liever met de trein dan met de auto. Daarvoor ben ik Dégage echt dankbaar.

Wat denk je dat de toekomst gaat brengen voor Dégage?

Ik denk dat Dégage een belangrijke rol gaat spelen in een gedragsverandering van autobezit naar autodelen. Daarnaast leer je via Dégage ook mensen kennen, wat steeds belangrijker zal worden nu overheden steeds meer zaken naar een lokaal niveau doorduwen. We moeten elkaar weer leren helpen op lokaal niveau en Dégage kan daar een belangrijke rol in spelen. Ook in de transitie naar elektrische mobiliteit draagt Dégage haar steentje bij: voor één particulier is de kost van zo’n voertuig duur, maar als je het kan delen wordt het haalbaar. Daarbij is de manier waarop Dégage particulier autodelen organiseert echt uniek. Steeds meer steden en gemeenten starten er mee. Onlangs verhuisde een Dégage-lid van Halle naar Sint-Pieters-Leeuw. Wie weet is daar zo een zaadje geplant en komt er weer een Dégage-buurt bij.