Pechhulp buiten Benelux

Leden kunnen deze info ook raadplegen in Degapp (FAQ eigenaars, FAQ ontleners).

Vanaf 2025 beperkt Dégage standaard haar pechverhelping tot dekking binnen de Benelux (België – Nederland – Luxemburg). Dekking buiten de Benelux (binnen Europa) wordt hierdoor optioneel.

De ontlener kan bij de autodetails en reservatie-info steeds zien over welke pechhulp de deelauto beschikt. Staat er bij pechhulp ‘Europa’ vermeld, dan is er ook pechhulp buiten de Benelux. Dégage houdt deze info up-to-date.

Pechbijstand buiten Benelux aanvragen vóór vertrek

Omdat in 2024 slechts 2 interventies waren (en in 2023 geen enkel), heeft Dégage de voorkeur bij pech buiten de Benelux beroep te doen op onderstaande plaatselijke mogelijkheden. Wil een eigenaar of ontlener toch pechbijstand buiten Benelux via VAB, dan kan op eender welk moment in het jaar een dekking buiten de Benelux aangevraagd worden die dan geldig blijft tot 31/12/2025. Aanvragen kan via dit formulier. De aanvraag moet minimaal 7 dagen vóór vertrek naar het buitenland worden aangevraagd bij Dégage. Je kan dit niet meer doen als je al onderweg bent naar je bestemming of je reeds op je bestemming bent aangekomen. De aanvraag wordt betaald door Dégage.

Wat kan een bestuurder doen ter plaatse (buiten Benelux):

Heeft de deelauto enkel pechhulp binnen Benelux, dan zijn er bij pech buiten de Benelux (binnen Europa) wel nog volgende pechhulpmogelijkheden.

  1. Ga altijd eerst na of een interventie zeker nodig is.
  2. Check of de auto een pechbijstand ‘Europa’ heeft (zie ‘pechhulp’ in autofiche of boorddocument ‘eerste hulp bij pech’)
  3. Geen pechbijstand, neem contact met de lokale pechhulpdiensten. Het kan je gemoedsrust geven al eens vóór je vertrek de mogelijkheden na te gaan. De contactgegevens vind je online, zoals:
    • in Google: typ eenvoudig “pechhulp [land]” of “roadside assistance [land]”. Dit geeft je een lijst van beschikbare diensten en hun contactnummers.
    • in Google Maps: zoek naar termen zoals “pechhulp”, “roadside assistance” of “autopech” in de buurt. Google Maps toont vaak lokale bedrijven en de bijbehorende contactinformatie.
    • via lokale online telefoongidsen of nationale websites voor weghulp. Voorbeelden van zoektermen kunnen zijn: “service auto pech” of “assistance véhicule dépannage.”
  4. In veel Europese landen is er een algemeen noodnummer voor pechhulp langs de weg. Deze nummers kunnen direct worden gebeld voor pechhulp, of je kunt via hen doorverwezen worden naar de juiste pechhulporganisatie. Voorbeeld:
    • Frankrijk: 112 (algemeen Europees noodnummer) of 17 (politie)
    • Duitsland: 0800 022 0222 (ADAC)
    • Spanje: 112 (algemeen), of specifieke services zoals RACE
    • Italië: 116 (ACI)
  5. Vraag om hulp bij lokale autoriteiten: Als je niet zeker bent waar je terecht kunt, kun je altijd hulp vragen bij lokale autoriteiten zoals de politie of de verkeersleiding. Zij kunnen je vaak snel doorverwijzen naar de juiste pechhulpdienst.
  6. Als je geen lokale dienst kunt vinden, kan je contact opnemen met grotere, internationale pechhulpdiensten zoals Europ Assistance of Allianz Global Assistance, die in veel landen actief zijn.