Rotatietarief in Gent

Rotatietarief in Gent

In Gent gaat er vanaf 1 februari ’26 het rotatietarief in voege.

Wie zijn elektrische auto in Gent langer dan vier uur aan een publieke laadpaal (van TotalEnergies) laat staan, betaalt dan tussen 8 en 22 uur een rotatietarief van 3,60 euro per uur (ongeacht of een wagen volgeladen is of niet). Bedoeling is dat bestuurders hun auto na het laden sneller verplaatsen zodat de laadpaal sneller vrijkomt. Het laden aan een laadpaal voorbehouden voor autodelen heeft geen rotatietarief.

Dégage heeft vandaag al 35-tal elektrische auto’s in Gent. De meeste auto’s worden opgeladen thuis of aan een publieke laadpaal. Vanzelfsprekend wil Dégage de kost van het rotatietarief tot het uiterste minimum beperken omdat dit een invloed kan hebben op de laadkost (en dus de kilometerprijs) van de deelauto’s. Dégage zal de impact van het rotatietarief op de werking van Dégage tijdig monitoren en evalueren, in nauw contact met de eigenaars.

De eigenaars van elektrische deelauto’s binnen Dégage werden alvast bevraagd of ze een voorbehouden laadpaal voor autodelen wensen in hun buurt. Aanvraag, plaatsing en signalisatie kunnen wel enkele maanden duren.

Het is belangrijk dat er bij een rit met elektrische auto duidelijk wordt afgestemd tussen eigenaar en ontlener hoe de auto wordt teruggebracht.
Staat de auto minder dan vier uur aan een laadpaal tijdens een rit van een ontlener, dan wordt het rotatietarief ingebracht in Dégage als laadkost door de eigenaar.
Staat de auto vier uur of meer aan een laadpaal tijdens een rit van een ontlener, dan wordt het rotatietarief doorgerekend aan de ontlener als parkeerkost (onderling met eigenaar verrekend).

In tussentijd gaat Dégage graag in overleg met Stad Gent om het huidige rotatietarief te herbekijken en werkbaarder te maken:

  • Een rotatietermijn van 4 uur is onrealistisch om een (volgeladen) deelauto te verplaatsen. Een termijn van 24 uur sluit beter aan bij de praktijk.
  • Een laadpaal die exclusief is voorbehouden voor één deelauto wordt onvoldoende benut. Dégage pleit daarom voor samenwerking tussen verschillende autodeelorganisaties, zodat laadpalen zo efficiënt mogelijk gebruikt worden.
  • Omdat het netwerk van elektrische Dégage-wagens momenteel niet dicht genoeg is om meerdere wagens aan één paal te laten roteren, plaatst Dégage bewust geen onderbord bij toegekende laadpunten. Andere aanbieders doen dit helaas wel.

Dégage gelooft dat een pragmatische aanpak en samenwerking tussen stad en aanbieders kan leiden tot een beter gebruik van de publieke laadinfrastructuur.