Dégage ontzorgt en maakt mensen mobieler

Een Dégage-eigenaar verdient jaarlijks gemiddeld 1300 euro terug aan vaste kosten

Een auto kost veel geld. Door die te delen binnen Dégage, recupereer je de vaste kosten voor aankoop, verzekering, onderhoud, taksen, keuring, … bij elke gedeelde kilometer. Een eigenaar verdient jaarlijks gemiddeld de helft terug aan vaste kosten, of ongeveer 1.300 euro. Sommigen verdienen zelfs meer dan 3.000 euro terug.

Een Dégage-gebruiker spaart jaarlijks 500 tot 4.000 euro uit aan autokosten

Ook de ontlener spaart geld uit. Een ontlener binnen Dégage rijdt gemiddeld 2.000 km per jaar. Afhankelijk van hoeveel kilometers per jaar je als ontlener rijdt, spaar je jaarlijks 500 tot 4.000 euro uit ten opzichte van het bezit van een eigen auto voor exclusief eigen gebruik. Dégage hanteert een kostendelend model. Dit maakt dat Dégage voor de meeste gebruiksprofielen de goedkopere deeloplossing is in Vlaanderen (cf. www.savewithcarsharing.be).

Dégage levert besparing op voor eigenaars en gebruikers

Het netwerk van beschikbare deelvoertuigen wordt steeds dichter

Voorbeeld: Gent

In de 19e-eeuwse gordel rond de Gentse binnenstad beschikken leden over 20 tot 30 deelwagens binnen een straal van 1 km.

Dégage maakt autodelen toegankelijk voor dun bevolkte buurten

Het concept om bestaande auto’s efficiënter te gebruiken door ze te delen is breed toepasbaar. Dit vergt geen grote investeringen, wel enthousiasme van burgers die in hun wijk aan de slag willen. En dat kan overal: in steden maar ook in meer landelijk gebied. Dit maakt Dégage voor lokale overheden bijzonder interessant: weinig financiële investering doch hoog rendement. Dégage telt 87 deelauto’s in landelijke gemeenten[1]. Dit is een stijging met 26 % t.o.v. 2020.

[1] Onder “landelijke gemeenten” verstaan we gemeenten met een bevolkingsdichtheid van minder dan 1000 inwoners / km², nl. Halle, Buizingen, Sint-Pieters-Leeuw, Dworp, Oostkamp, Sint-Andries, Deerlijk, Sint-Eloois-Vijve, Ieper, Poperinge, Drongen, Sint-Denijs-Westrem, Zwijnaarde, Destelbergen, Lochristi, Melle, Gontrode, Wetteren, Herzele, Sint-Gorikshove Oudenhove, Rozebeke, Eine, Oudenaarde, Deinze, Petegem a/d Leie, Bottelare, Merelbeke, De Pinte, Landegem, Lievegem, Vinderhoute, Evergem.

Dégage biedt een gevarieerd aanbod van voertuigen

Dégage biedt een breed aanbod van diverse auto’s en fietsen: kleine en grote auto’s, camionettes, minibusjes, bakfietsen, tandems, speed pedelecs … Dit maakt dat je voor elke verplaatsing het meest geschikte voertuig kan kiezen. Ook de eigenaar kan voor een bepaalde verplaatsing een andere deelauto gebruiken, een comfort dat een bezitter van een niet-gedeelde auto niet heeft.

Dégage hanteert minimum instapvoorwaarden

Dégage hanteert geen instapvoorwaarden naar aantal jaar rijbewijs, leeftijd of schadeverleden. Iedereen met een voorlopig rijbewijs kan lid worden, wat de jongere de kans geeft om zonder eigen wagen een rijbewijs te halen.

Meer comfort door ontzorging van eigenaar en gebruiker

Een deelsysteem als Dégage ontzorgt je als deler. Alles is geregeld: verzekering, contract, terugbetaling van de kosten, afhandelen van schadegevallen, reservatiekalender en app …

Als eigenaar hoef je dus niet zelf afspraken en voorwaarden beginnen maken met buren en vrienden. Een gebruiker betaalt aan Dégage en Dégage betaalt de kosten terug aan de eigenaar. Het enige wat de eigenaar moet doen is zorgen dat de auto in orde is.

En als ontlener heb je ook niet de zorgen van het bezit van een eigen wagen, zoals voor parkeren, onderhoud, herstel en keuring.

Samen met de stad of gemeente kijkt Dégage ook hoe de autodeler ontzorgd kan worden in het parkeerplaats zoeken. Zeker in steden met parkeerdrukte is dit een welgekomen stimulans. Momenteel zijn er in Gent reeds heel wat voorbehouden parkeerplaatsen voor Dégage-leden. Zo moeten leden op het einde van de rit niet eindeloos zoeken naar een vrij parkeerplekje in de buurt.